2009. május 8., péntek

Bicigli


Kb. egymillió-hatszázötvenezredik hasonló leírásként most én is közzéteszek egy kis kerékpárral-Demszkygrádban beszámolót.
Hogy is néz ki, ha bicajjal megyek Kelenföldről Kőbányára? A gyalogosokkal telített Etele-úti közös elmebeteg gyalog-kerékpár szakasz (bicikliút építés sárga festékkel) a Tétényinél bevisz egy lakótelep parkolójába. Itt szép kátyúkat kell kerülgetni, és közben figyelni az éppen elénk kitolatókra (tudom hogy nem könnyű kocsival, sok dologra kell figyelni, "be lehet nézni" egy biciklist). Aztán visszakerülünk az Etele-i közös járdára, ami a Szerémi-útnál legalább fél éve fel van bontva, padka, homok, cikkcakk, minden van. Ha kijutottunk a Szerémire, meg kell küzdeni a soha-nem-vágott dús növényzettel, ami egy sávra szűkíti a sorban első önálló, kanyargó bringautat, magyarul szembe is jönnek, sötétben életveszély. A Lágymányosi-hídon könnyű átjutni, de mivel sok a sáv és nagyon nyomják a kocsiknak, állati büdös tud lenni, és a híd lábánál már érzem a nitrogén-oxidok és a nyálkahártyám reakciójából képződő salétromsav irritáló hatását, itt szoktam elkezdeni köhécselni (lehet kapni aktív szenes maszkot 15 ezerért, persze a betétet cserélgetni kell, mert telelihegi az ember, az 6000 Ft). A pesti oldalon jó ideje van egy 4 méter széles, 20 centi magas sóderkupac a bicikliúton, jól megvezeti a kereket. Kíváncsi lennék, vajon a mellette levő kocsiútról se takarítanák le hónapokig? Tovább haladva jön a legszennyezettebb szakasz, a Könyves Kálmán körút. A kövezett utacska végig rázósan megsüllyedve, a gyalogos résztől veszélyesen, éles padkaszerűen elválva. Utána az áldásos Népliget, majd az Üllői úti közös járda az Ecseriig. Ha csak kicsit is elgondolkodik, bambul valaki, jó pár helyen meg lehet halni, és persze még nem írtam a teljesen általános "kocsi jobbra kanyarodik-bicikli egyenesen" helyzetről, ahol az elsőbbségünknek csak életünk árán szerezhetünk érvényt. A helyzet még rosszabb lenne, ha többen pattannának nyeregbe testmozgási, környezetvédelmi stb. okból.
A fenti útvonal még a jobbak közül való. A héten Kopertával a Móriczra próbáltunk eljutni, arra felé egy centi bicikliút sincs. Két sávos utak, busszal, sokszor buszsávval, a járda használhatatlan, a Bartók Bélán egy helyen építés miatt se járda, se külső sáv. Hazafelé a lakótelepi parkolókban, járdákon kerültünk inkább, ami viszont nem nevezhető ésszerű közlekedésnek. Nem is megyünk többet bringával arra, pedig a jó szándék megvolt. Úgy láttam hogy mások se, a célállomás, több száz fős önkormányzat 4 db-ra kapacitált biciklitárolója is üres volt.
Konklúziónak mit lehet írni? Járjatok bringával, mert jó? Vagy ne menjetek bringával, üljetek inkább kocsiba? Egyiket se.

2 megjegyzés:

Koperta írta...

A másik oldalról sem jobb a helyzet: Tegnap este gyalog jöttem haza a Móriczról, és a kórház után a vele szemközti oldalon olyan szűk a járda, hogy egymás után 4 biciglis akart kis híján elütni. Ezzel még nincs is bajom, tényleg nincs ott bicikliút, tőlem nyugodtan kerekezhetnek a járdán, én is szoktam. De miért kell kétszázzal tekerni? Csak ezt nem értem. Ráadásul olyan helyen, ahol az 50 centis járdaszerűség beláthatósága a metróépítés miatt felállított OSB-lapok miatt egyszerűen értékelhetetlen...

Z írta...

A bringások se angyalok, de ők is haladni szeretnének. A környezet és a gazdaság romokban, és mi itt tartunk: a bringa másodrendű az autó mögött. Mennek ahogy tudnak, pl. a járdán. Egymást akadályozza a kocsi-bicaj-gyalogos, mindenki ideges, ha közlekedni kell. Használhatatlan a város.