2007. augusztus 28., kedd

Nyelvújítász leletek

Már nagyon régóta szerettem volna összegyűjteni és csokorba kötni a Kazinczy-féle túlkapásokat, íme, és lehet bővítgetni, aki talál még:

- gőzpöfögészeti tovalöködönc (gőzmozdony)
- nyaktekerészeti mellfekvenc (nyakkendő)
- foltos nyakorján (zsiráf)
- fiahordó górugrány (kenguru)
- rovátkolt barom (rovar)
- popont (:)
- gyújtófácska (gyufa)
- ő és őné (bevezetve ezzel a nemeket E/3.személyben)
- hosszáta (vonal)
- napirmány (napilap)
- szemintet (kacsintás)
- véglakás (temető, sír)
- képzelmész (költő)
- életfekvés (sors)
- hangbetűzet (kotta)
- körülnyesett esméret (pontos tudás)
- nőtövény (palánta)
- táncadalom (bál)
- dalabáj zenér (fülemüle) (pityer - sic)
- lovanc (huszár)
Ebben nem vagyok egészen biztos h hozzájuk tartozik, de kár lenne kihagyni: megkönnyebbülészeti körguggolda :-)

És néhány gyöngyszem a gyimesi csángók köréből:
- bambuc - cukorka
- bikkfalapi - bükkfalevél
- csihán - csalán
- csutak - tuskó
- durungozik - zajong
- fermekál ill gurucsál - boszorkányoskodik
- kabana - menedékház
- köfötyöl - sokat beszél, lefetyel, leffeg :-)
- lapicka - vékony, nyeles falapocska, keverő
- leszentül (a Nap) - lemegy
- málé - puliszka
- muhu - moha
- pankháló - pókháló
- pityóka - burgonya
- varasbéka - varangyos béka
- zuvatol - pletykál

1 megjegyzés:

Unknown írta...

Szervusz!

Nem tudom tudnál e nekem segíteni. Én a tű/varrótű-re keresnék alternatív kifejezést, vagy szinonímát, de semmit nem találtam, és nekem sem jut eszembe saját szó.

Ha ki tudnál találni erre valamit az tök jó lenne :))

Elörre is köszi!

Lenon